ارزیابی اثرات ظرفیت جذب بر تغییر مدل کسب و کارهای اینترنتی با نقش میانجی نوآوری‌های ذاتی و برهم زننده (مورد مطالعه؛ مدیران استارتاپ‌های اینترنتی منتخب کشور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی اثرات ظرفیت جذب بر تغییر مدل کسب و کارهای اینترنتی با نقش میانجی نوآوری های ذاتی و برهم زننده می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی می‌باشد. روش گردآوری داده‌ها در این تحقیق از نوع میدانی و همچنین کتابخانه ای‌ است. جهت گردآوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه‌های استاندارد رینهاردت و گارتنر، 2014؛ وانگا و همکاران، 2020؛ بنزیدیا و همکاران، 2021 با در نظر گرفتن ابعاد موضوع مورد مطالعه استفاده شده است که از روایی و پایایی لازم برخوردار است. برای روایی پرسشنامه‌ها در ارتباط با کاربرد آن در آزمونها از نظر اساتید ذی فن و همچنین تحلیل عاملی تائیدی جهت روایی سازه استفاده شده است و جهت پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد استارتاپ های اینترنتی منتخب کشور می باشد. برای نمونه گیری در این تحقیق از روش نمونه گیری غیرتصادفی قضاوتی استفاده شده است. برای تعین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده می شود. لذا با توجه به نامحدود بودن جامعه 384 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شده است. جهت بررسی و آزمون فرضیه‌ها از نرم افزار SPSS و SMART PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ظرفیت جذب بر نوآوری ذاتی اثرگذار است. ظرفیت جذب بر نوآوری برهم زننده اثرگذار است. نوآوری ذاتی بر تغییر مدل کسب و کار اثرگذار است. نوآوری برهم زننده بر تغییر مدل کسب و کار اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات