چارچوب کارکردی اقتصاد چرخشی برای کسب وکارها: رهیافت فراترکیب با تأکید بر ملاحظات اخلاقی- محیط زیستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی و تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران

2 استادیار، واحد ورامین-پیشوا، گروه مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران

چکیده

طی دهه‌های اخیر که آلودگی محیط زیست و بی‌توجهی به آن روند صعودی دارد، گذار از مدل خطی اقتصاد سنتی به اقتصاد چرخشی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی کارکردهای اخلاقی-زیست-محیطی اقتصاد چرخشی برای کسب‌وکارها با استفاده از روش فراترکیب است. در راستای این روش پس از فیلتر مقالات، در نهایت تعداد 17 تحقیق که بطور مستقیم به موضوع مزبور پرداخته بودند وارد مراحل تحلیل توسط محقق شدند. پس از مرحله تلفیق، تعداد 90 کد متمایز شناسایی، و از بین کدهای شناسایی‌شده کدهای، افزایش آگاهی اجتماعی و نوآوری اکولوژیکی محصولات با 5 ارجاع، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، نرخ رشد پایدار، مهارت‌های مرتبط با بازیافت و اجتناب از هدررفت و افزایش بازیافت با 3 ارجاع، به ترتیب بالاترین تعداد ارجاعات را در متون پژوهشی داشتند. در سطوح انتزاع بالاتر کدها در قالب 20 مفهوم و در نهایت در قالب 7 مقوله (ارزش‌های اجتماعی، سبک زندگی پایدار، حاکمیت پایدار، توسعه پایدار، مدیریت پایدار، اصول سه‌گانه اقتصاد چرخشی، و اکولوژی صنعتی) قرار داده شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات