بررسی نقش تعدیل گر قابلیت بازاریابی بر رابطه بین قابلیت نوآوری و عملکرد در شرکت‌های دانش‌بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

با توجه به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در این مقاله رابطه میان قابلیت نوآوری و قابلیت بازاریابی با عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس و دانشگاه صنعتی شریف که در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت بودند، موردبررسی قرارگرفته است. پرسش اساسی این پژوهش که تلاش شده است بدان پاسخ داده شود این است که آیا قابلیت بازاریابی به‌عنوان متغیر تعدیل گر بر ارتباط میان قابلیت نوآوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر می‌گذارد. این پژوهش با داده‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس و دانشگاه صنعتی شریف، قابلیت نوآوری را با هفت مؤلفه فرهنگ رهبری مشارکتی، سازمان‌دهی و خلق ایده، توسعه دانش فنی، جوکاری و رفاه، بازسازی، دانش خارجی و فعالیت‌های فردی، و قابلیت بازاریابی را با شش مؤلفه محصول، قیمت، توزیع، تبلیغات، ارتباط با مشتری و برنامۀ بازاریابی و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را با چهار مؤلفه بازگشت سرمایه، میزان فروش، درآمد و سهم بازار موردسنجش و ارزیابی قرارگرفته است. برای شناسایی ارتباط میان قابلیت نوآوری و قابلیت بازاریابی با عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان از معادلات ساختاری استفاده‌شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از تأثیر قابلیت نوآوری و بازاریابی بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان بودند و قابلیت بازاریابی به‌عنوان متغیر تعدیل گر بر ارتباط میان قابلیت نوآوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات